Jumaat, 31 Ogos 2012

REFLEKSI



REFLEKSI TUGASAN

BMM 3105 : PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERBANTUKAN
                       KOMPUTER

Saya telah diberi tugasan kerja kursus pendek BMM 3105 secara individu yang

bertajuk .Pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu  berbantukan komputer.

Secara kasarnya, saya melihat tajuk yang diberikan begitu rumit dan sukar

untuk difahami. Pada pandangan saya untuk menjadi seorang blogger 

memerlukan kepakaran yang tinggi dalam menguasai ilmu IT. Sebelum ini saya 

memang sifar pengetahuan untuk membina blog sendiri, namun, selepas

saya menerima tunjuk ajar dari pensyarah pembimbing saya mula menguasai

kemahiran secara berperingkat untuk membina blog.


Saya mendapat gambaran awal mengenai tugasan ini bermula pada taklimat

tugasan yang diberikan oleh En. Bukahri bin Shafie. Saya telah merangka langkah

kerja yang ingin dilakukan. Saya bersama-sama rakan cuba mencari bahan-bahan

rujukan untuk dijadikan panduan. Bagi mendapatkan bahan-bahan rujukan tersebut

saya telah mengunjungi Perpustakaan Desa dan saya juga berjaya mendapatkan

beberapa buah buku rujukan berkenaan Teknologi Maklumat.. Namun, setelah 

sayaselesai membuat draf pertama , baru saya sedar bahawa kerja yang saya

lakukan hanyalah sia-sia sahaja kerana saya tidak merujuk sepenuhnya nota

dan bahan rujukan yang diberi oleh pensyarah pembimbing melalui emel 

secara berkala.


Namun, saya dan rakan-rakan yang lain  tidak pernah berputus asa walaupun

telah bersusah payah  selama beberapa hari. Sekali lagi saya merujuk kepada

panduan yang diberikan penyarah pembimbing melalui tutorial yang keduadan

ketiga untuk mendapatkan kefahaman yang lebih jelas mengenai tugasan ini. Kali

ini saya melakukan tugasan ini dengan berhati-hati dan lebih terperinci supaya 

tidak banyak kesilapan yang saya lakukan..


Saya juga mengalami kesukaran untuk memahami rekabentuk dan susun atur

bahan-bahan didalam blog. Setakat ini saya masih belum mampu untuk membuat

rekabentuk blog yang menarik seperti blogger yang lain. Saya membuat beberapa

rujukan melalui tutorial didalam youtube bagaimana membina blog. Tidak banyak

yang saya fahami namun itu sudah cukup membantu saya bagaimana membuat

penambahbaikkan dan bagaimana membina blog sendiri. Rakan-rakan guru 

disekolah juga turut membantu untuk menyiapkan tugasan membina blog ini.


Saya juga mengalami masalah untuk mencari bahan-bahan pengajaran yang

bersesuaian untuk dimuatkan didalam blog ini. Saya cuba mencari dan 

meninjau contoh-contoh yang bersesuaian dari blogger lain dan mula memahami

sedikit demi sedikit bahan-bahan yang berkaitan yang perlu dimasukkan kedalam 

blog saya.


Saya masih belum menyiapkan sepenuhnya tugasan yang diberikan, namun saya

berharap agar tugasan ini dapat disiapkan mengikut jangka masa yang telah

ditetapkan. Akhir sekali saya mengucapkan berbanyak ucapan terima kasih 

kepada pensyarah pembimbing, rakan-rakan sekuliah, serta rakan-rakan guru 

disekolah yang turut serta bagi menjayakan tugasan yang telah diberikan.


Setelah  melalui berbagai kesukaran untuk membina bolg ini, saya dapat juga menyiapkannya 

walau masih banyak catatan yang saya perlu beri perhatian terutamanya dari segi rekabentuk,

dan susun atur. Saya juga berharap agar kemahiran kecil  yang telah saya kuasai ini akan 

dapat diperbaiki dan dipertingkatkan dari masa kesemasa.



 Akhir sekali saya mengucapkan berbanyak ucapan terima kasih kepada pensyarah 

pembimbing, rakan-rakan sekuliah, serta rakan-rakan guru  disekolah yang turut serta bagi 

menjayakan tugasan yang telah diberikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan